Skip to main content

Quin és el projecte pedagògic?

Plantejament pedagògic

7 i TRIA som una entitat compromesa amb al lleure educatiu i l’alimentació amb més de 30 anys d’experiència en el sector i formem part del grup FUNDESPLAI.

Concebem el temps del migdia com un espai educatiu integral que engloba el temps dedicat a l’àpat i al temps de descans i lleure. La nostra proposta s’articula a partir d’un projecte pedagògic global amb voluntat d’adaptar-se al projecte educatiu de cada escola. Promovem l’aprenentatge d’hàbits alimentaris i hàbits de vida saludables i sostenibles i fomentem espais de que contribueixin al desenvolupament de competències personals i socials i al benestar emocional dels nens i les nenes.

Optem per un temps educatiu del migdia enfocat a fomentar l’autonomia, la diversió i la participació activa dels infants com a protagonistes d’aquest espai. Això implica la creació d’entorns en què els nens i les nenes se sentin còmodes, lliures per a relacionar-se, expressar-se i aprendre. Treballem per a què aquest espai del dia sigui una experiència enriquidora per a tots els infants i d’aprenentatge compartit de valors.

Àmbit alimentari

En aquest àmbit, es dona prioritat al desenvolupament d’hàbits alimentaris saludables, que inclouen no només una varietat de menjars, sinó també l’aprenentatge de normes a la taula i l’ús adequat dels estris de menjar. A més, es fomenta una actitud positiva cap al menjar, incentivant la curiositat per provar aliments nous. Paral·lelament, s’educa sobre nutrició proporcionant a l’alumnat coneixements fonamentals per prendre decisions sobre la seva alimentació i salut.

Objectius Generals

  • Potenciar una alimentació sana i sostenible pel desenvolupament integral de l’infant.

  • Fomentar l’autonomia a la taula.

  • Sensibilitzar en relació amb el malbaratament alimentari i el canvi climàtic.

  • Conèixer alternatives al consum convencional per un consum sostenible i de proximitat.

  • Educar a través de l’àpat en el respecte a la diversitat cultural.

Objectius Específics

  • Conèixer la varietat d’aliments.

  • Descobrir i gaudir dels nous sabors, textures i colors dels aliments.

  • Aprendre a classificar els aliments tenint en compte la piràmide dels aliments.

  • Aprendre la importància nutricional dels aliments per al propi desenvolupament i benestar.

  • Aprendre a fer un ús correcte dels estris per menjar.

  • Aprendre hàbits saludables i sostenibles.

Continguts

  • Identificació dels aliments al plat: elaboració del menú escolar d’una setmana per 5è i 6è.

  • Les diferents formes, textures i sabors dels aliments del menú.

  • Activitats lúdiques i educatives al voltant de l’origen dels aliments, tècniques culinàries, i aportacions nutricionals per l’organisme.

  • Tipus d’aliments per una alimentació saludable i variada.
    Creació de dinàmiques que afavoreixen el benestar dels infants.

  • Costums, tradicions i estils de vida propis i dels companys/es.

Metodologia

Posem l’accent en crear un ambient inclusiu i acollidor que posa en primer pla el benestar emocional, una alimentació equilibrada i la promoció d’hàbits saludables, amb un enfocament en l’autonomia, la diversió i la participació activa de l’alumnat. L’equip de monitors/es i cuina actua com a models positius i acompanya els infants durant el seu procés educatiu. 

Elements centrals i transversals del nostre model metodològic:

  • Autonomia: acompanyem els infants en el seu autoaprenentatge, partint de la confiança i el reconeixement de les seves aptituds i capacitats per aconseguir uns hàbits alimentaris saludables i sostenibles.

  • Participació i protagonisme: fomenten la participació mitjançant l’organització d’assemblees i consells d’infants a les escoles. Aquests espais serveixen com a plataforma per a coordinar-se i generar propostes, i això permet a l’alumnat cocrear l’espai educatiu del migdia amb una sensació de corresponsabilitat. Així, perceben aquest temps com a una experiència agradable de relació i convivència.

  • La convivència com a pilar bàsic: el temps del migdia suposa un terç del temps que l’infant passa a l’escola. És un temps per a les relacions amb els iguals i per a fer noves amistats. Al migdia afavorim la coeducació i la mediació de conflictes per aprendre a resoldre’ls a través del diàleg i la reflexió i també es generen dinàmiques perquè aquest espai esdevingui un temps inclusiu, positiu i acollidor.

  • Diversió, descans i benestar: prioritzem el foment de les relacions positives entre l’alumnat i l’equip educatiu, facilitant una comunicació i l’expressió emocional. A més, vetllem per crear un entorn segur i acollidor on l’alumnat no només troba espais de descans, sinó també, activitats engrescadores que estimulen el seu desenvolupament físic, social i emocional. A través de jocs, tallers, petits projectes i activitats diverses, s’enriqueix l’experiència de participació.

  • Centres d’interès biennals, celebracions, racons: a través d’aquestes estratègies contribuïm a fer que l’espai del migdia sigui un temps educatiu i divertit. Les celebracions de festivitats populars (castanyada, Nadal…) així com la commemoració de dates especials (dia del clima, la Pau…)

Els projectes

Entenem el servei de menjador escolar/temps de migdia com un espai/temps de responsabilitat compartida, és a dir de corresponsabilitat. 

Creiem en un menjador on tots els agents, els nens/es, els equips de monitoratge i de cuina, l’escola i la família, en formin part activa.

Treballem per afavorir el benestar i el desenvolupament autònom dels infants, on ell nen/a pren part activa en el seu procés d’aprenentatge. Els equips pedagògics (monitors/es) i de cuina són un referent per a l’infant que l’orienta, l’acompanya i li dona suport durant el temps el migdia a l’escola. 

És un projecte educatiu fonamentat en l’acte de servir-se un mateix el menjar. Està dissenyat per potenciar el procés de creixement i adquisició d’autonomia de l’alumnat en el menjador , creant un espai d’aprenentatge, convivència i participació, on l’alumne és l’actor principal de l’acció educativa.

Amb la proposta educativa Estima volem acompanyar l’alumnat en el seu procés d’adquisició progressiva de les competències socioemocionals necessàries per a un bon autogovern emocional. De la mà d’uns personatges molt especials la Lluna, el Roc i la Rajae es proposaran activitats per contribuir a sentir-nos bé i fer sentir bé als qui tenim a prop.